Stresszevés, emésztés – összefüggések, megoldás
Oszd meg másokkal is!

A stressz és az emésztés kapcsolata

Ha a belünk csődöt mond, egyensúlyhiány lép fel a szervezetünkben.

Fontos, hogy megértsd a bél egészségi állapota és az általános közérzeted közötti kapcsolatot.

Egy kis tudományos megközelítés…

Az emésztőrendszer idegsejtjei hasonlóan működnek, mint az agy. (Reagálnak a boldogsághormonnak nevezett szerotoninra és a stressz hírvivő anyagára, az adrenalinra.)

Nyugalmi állapotban az emésztésünk aktív, stressz esetén azonban elernyednek a bélizmok, az emésztés nehézkessé válik. A félelemből eredő hasmenés, valószínűleg azért alakul ki, mert a stressz hat a bél immunsejtjeire, emiatt annak szabályozórendszere fokozott működésbe lép. Talán neked is ismerős a vizsgadrukk vagy az állásinterjú előtti hasmas. Amikor egyensúlyhiány lép fel a belünkben, felpuffadunk, ég a gyomrunk, székrekedésünk vagy hasmenésünk lesz. Nem beszélve a fáradtságról, ingerlékenységről és az érzelmi szorongásról. Biztos te is tapasztaltad már, hogy amikor fáj a gyomrod, a hangulatod sem épp rózsás.

Megelőzés, megelőzés, megelőzés…

“Ideges vagyok. Dühös vagyok. Ingerült vagyok. Nem tudom, miért… Mit tegyek? “

A depresszió gyakran összefügg a bél egyensúlyhiányával. A bélben élő mikrobák óriási szerepet játszanak a szorongásos zavarok kialakulásában. A szorongás egyik velejárója a rendellenes bélflóra.
Kényeztessük hát az emésztőrendszerünket! Figyeljünk oda rá, hogy mit viszünk be a szervezetünkbe. A teljes értékű növényi táplálkozás segít az egészséges bélműködésben. Így hát nem csak fizikálisan teszünk jót magunkkal, de érzelmileg is kiegyensúlyozottak leszünk.

Tudtad, hogy az elfogyasztott ételek is befolyásolják a stressz mértékét?

És bizony nem kevés, akár 40%-a az étkezéssel van összefüggésben.

Mit tehetsz az egyensúlyért?

Jó hír, hogy ahogy létezik stressz reakciónk, úgy relaxációs válaszunk is van. Az olyan gyakorlatok, mint a meditáció, a jóga, egy új hobbi, a különféle illóolajok, hozzásegítenek a relaxációs reakcióhoz. Ezekkel az eszközökkel megesősítjük a szervezetünket, így a stresszt is jobban kezeljük.

Tudatosítsd magadban, hogy eddig mi mindent megtettél annak érdekében, hogy egészséges, teljes életet élhess. Az átmeneti válság kezelésében is a következetes, egészséges életmód a megoldás. Ne hagyd magad eltántorítani, hisz akkor nem csak az eddigi kemény, önmagadba fektetett munkádnak lőttek, de még meg is betegíted magad. És ez egy újabb stressz forrás lehet.

Csoki, napsütés, jókedv?

Mindegyiknek köze van a szerotoninhoz. A szerotonin szervezetünkre szövethormonként hat, agyunkban pedig ingerületvivő, tudományos nevén neurotranszmitter, amely lehetővé teszi az idegsejtek közötti információ átadását. Ezt a hormont meglehetősen nagy mennyiségben találjuk meg a bélszakaszban, a vérlemezkékben (trombociták) és az agyban. Erősen hangulatjavító, lazító, alvást elősegítő, depresszióellenes, fájdalomcsillapító, motiváló hatású, ugyanakkor a szénhidrátéhséget is tompítja.

A helyes táplálkozás mellett szentelj még több figyelmet a rendszeres testmozgásra. Ezáltal tovább nő a kitartásod is. A sportnak köszönhetően megerősödik az akaratod, és könnyebben állsz ellen a falásrohamoknak.